.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
معلولان در صف سبد كالا

 شمال نیوز: چهار روز از آغاز توزيع سبد كالاي حمايتي دولت گذشته؛ سبدي كه قرار است اقشار محروم و نيازمند را پوشش دهد، در حالي كه ابهام چگونگي دسترسي بسياري از اقشار واجد شرايط همچون كارگران و بازنشستگان برطرف نشده، معلولان تحت پوشش نهادهاي حمايتي و انجمن‌هاي غير دولتي هم هنوز از چگونگي دسترسي به اين سبد كالايي كه معادل 80 هزار تومان قيمت دارد اطلاعي ندارند. اين ابهام هم از آن رو ايجاد شده كه دولت هنوز تكليف خود را با جمعيت هدف مشخص نكرده و طي روزهاي گذشته اخبار متناقض و متفاوتي درباره حذف برخي گروه‌ها از شمول اين سبد كالايي شنيده شده است.
بي خبري انجمن‌هاي غيردولتي كه وضعيت معلولان را رصد مي‌كنند در نخستين روز توزيع اين سبد كالايي ممكن است حكايت از حذف سليقه‌يي معلولان از شمول توزيع اين سبد كالايي داشته باشد آن هم در حالي كه به تاييد مسوولان دولتي و غيردولتي، از جمع 11 ميليون نفري معلولان كشور، هنوز تعداد بي‌شماري هستند كه نه تنها از كمك‌هاي دائم يا متناوب سازمان‌هاي حمايتي بي بهره‌اند بلكه نام آنها در فهرست جمعيت هدف دولت براي دريافت اين سبد كالايي هم ثبت نشده است.

يحيي سخنگويي، معاون توانبخشي سازمان بهزيستي كشور به «اعتماد» مي‌گويد: «سازمان بهزيستي كشور اسامي چهار ميليون و 500 هزار نفر جامعه تحت پوشش خود را به وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي ارسال كرده تا از توزيع اين سبد كالايي برخوردار شوند. به طور خاص، 100 هزار معلول تحت پوشش مراكز توانبخشي روزانه وشبانه‌روزي، 20 هزار دانشجو و 330 هزار دانش‌آموز معلول و همچنين، 233 هزار و 453 معلول مستمري بگير و همچنين معلولاني كه كمك‌هاي موردي دريافت مي‌كرده‌اند به وزارت تعاون معرفي شده‌اند اما به ما نگفتند كه نحوه توزيع كالا براي اين گروه چگونه خواهد بود.»

معاون توانبخشي بهزيستي تاييد مي‌كند كه حتما غير از افراد معرفي شده از سوي سازمان بهزيستي، معلولان نيازمندي در كشور هستند كه يا از خدمات بهزيستي بي اطلاعند يا بهزيستي از وجود آنها بي‌خبر است و بنابراين معلوم نيست كه اين افراد از سوي كدام نهاد حمايتي بايد براي دريافت سبد كالايي دولت معرفي شوند.

علي همت محمودنژاد، مدير عامل انجمن دفاع از حقوق معلولان هم به معلولان پشت نوبتي و چشم انتظار مستمري سازمان بهزيستي اشاره مي‌كند كه همين افراد، در زمره نيازمندان واجد شرايط دريافت اين سبد كالايي هستند اما هنوز فهرست رسمي از نام‌شان ارائه نشده است.

او به «اعتماد» مي‌گويد: «از مجموع يك ميليون و 300 هزار معلول تحت پوشش سازمان بهزيستي، حدود 290 هزار نفر مستمري مي‌گيرند و باقي، پشت نوبت دريافت مستمري هستند. بهزيستي هم به ما مي‌گويد بايد يك نفر از مستمري بگيرها بميرد تا نفر بعدي جايگزين شود. البته من از نحوه توزيع سبد كالا اطلاعي ندارم و فقط مي‌دانم كه سبد كالاي معلولان با ساير افراد يكسان است و چرا بايد يكسان باشد؟ اغلب معلولان، دهك‌هاي نيازمند جامعه هستند. چرا سبد كالايشان بايد با سبد كالاي يك كارمند يكسان باشد؟»

محمودنژاد احتمال مي‌دهد كه اين سبد كالايي طبق اطلاعات ثبت شده در سامانه دريافت يارانه‌هاي نقدي دولت توزيع شود. ابهام در نحوه توزيع اين سبد كالايي در حالي است كه اكنون نرخ بيكاري در جامعه معلولان، رقمي در حدود 30 الي 40 درصد و دو برابر نرخ بيكاري در جامعه عادي برآورد شده و حدود 3 درصد جمعيت معلولان كشور به علت معلوليت شديد و بسيار شديد به هيچ‌وجه قادر به كار كردن نيستند علاوه بر آنكه هيچ سالي هم الزام به استخدام 3 درصد نيروي كار از بين معلولان اجرايي نشده است.

محمود نژاد يك علت بي خبري از چگونگي توزيع سبد كالايي براي معلولان را نبود بانك اطلاعاتي عنوان مي‌كند. فقداني كه استثمار معلولان را در كارگاه‌هاي زيرزميني و محروميت آنان از حقوق انساني شان را هم دامن زده است.

طيبه دهباشي‌زاده، مدير عامل انجمن حمايت از بيماران اسكيزوفرني هم در گفت‌وگو با «اعتماد» از نحوه توزيع سبد كالاي دولت براي بيماران تحت پوشش اين انجمن اظهار بي اطلاعي مي‌كند و مي‌گويد: «اين سبد كالا به بيماران تحت پوشش سازمان بهزيستي و كميته امداد داده مي‌شود اما بسياري از بيماران ما در بهزيستي و كميته امداد هيچ پرونده‌يي ندارند يا به دليل محدوديت‌هاي بهزيستي، سه سال پشت نوبت خدمات اين سازمان مانده‌اند و بنابراين، تعريفي از اين گروه در دولت وجود ندارد و مطمئن هستم كه اين تعداد از بيماران ما از دريافت اين سبد كالا محروم خواهند بود. آن هم بيماراني كه حتي امكان اشتغال هم ندارند.»

سهيل معيني، مدير عامل انجمن باور هم تعريف دولت در شمول افراد واجد شرايط براي دريافت اين سبد كالايي را مورد انتقاد قرار مي‌دهد و به «اعتماد» مي‌گويد: «طبق اين تعريف افراد معلول با درآمد كمتر از 500 هزار تومان مشمول دريافت اين سبد مي‌شوند. بايد به اين تعريف دولت اين ايراد اجرايي را وارد دانست كه آيا يك معلول با درآمد 900 هزار تومان و بعد خانوار چهار نفر نبايد اين سبد را دريافت كند؟ البته من هنوز خبر موثقي از توزيع اين سبد كالايي براي معلولان ندارم اما به نظرم دولت بايد دامنه شمول توزيع اين اقلام را كمي وسيع‌تر از حداقل دستمزدي ببيند كه صرفا معلولان تحت پوشش سازمان بهزيستي و كميته امداد را در بر خواهد گرفت.»

قرار است اين هفته نمايندگان معلولان كشور ملاقاتي با وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي داشته باشند و 9 روز ديگر هم به ملاقات رييس‌جمهوري مي‌روند. در حالي كه مهلت توزيع سبد كالاي دولت، 15 روزه است به نظر مي‌رسد بازنگري دولت در سياست‌هاي توزيع اين سبد 80 هزار توماني مي‌تواند طيف متفاوت و وسيعي از واكنش‌هاي موافق و مخالف را در نخستين مواجهه نمايندگان جامعه 11 ميليون نفري معلولان كشور رقم بزند. /250


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.094 seconds.